Konferencja dla biznesu: System ERP i CRM w ekosystemie rozwiązań Microsoft
Biorę udział

Zarządzanie siecią handlową. Jakich błędów nie popełniać podczas wyboru optymalnego rozwiązania

Autor: Daria Widerowska

Zarządzanie siecią handlową oraz sklepami detalicznymi to bardzo złożony proces, który wymaga odpowiedniego, zaawansowanego oprogramowania. Jego wybór bezpośrednio wpływa na realizacje działań i procesów w firmie nawet na 10 lat.

Pomimo ogromnej skali, tylko niewielka ilość firm przywiązuje rolę do tego, by w procesie wyboru i selekcji systemu uczestniczyli zaufani pracownicy oraz eksperci, by wszelkie procedury były realizowane z odpowiednią dokładnością. W efekcie decyzje nie są podejmowane bazując na danych empirycznych i pragmatycznych kryteriach, a na subiektywnych opiniach i czynnikach.

Firma IT.integro we współpracy z LS Retail – czołowym producentem oprogramowania dla retail, opracowała artykuł, który pozwoli uniknąć najbardziej popularnych błędów podczas wyboru systemu usprawniającego zarządzanie siecią handlową. Zapraszamy do zapoznania się z 7 najpopularniejszymi błędami, które popełniają firmy z branży retail.

Problem 1: Opinia, iż dostępne rozwiązania wspierające zarządzanie siecią handlową są identyczne

Często proces wyboru systemu opiera się na przekonaniu, że skoro oprogramowanie retail zostało stworzone przez wiodącego producenta, to będzie posiadać wystarczające funkcjonalności branżowe. W takiej opinii utwierdzają firmy wszelkie prezentacje systemów, które, niezależnie od dostawcy - wyglądają dość podobnie. Warto jednak zadać sobie pytanie, dlaczego niektóre sieci handlowe wdrożyły system retail z sukcesem, a w innych przypadkach oprogramowanie generuje wyłącznie dodatkowe problemy?

Powodem różnych końcowych efektów wdrożenia systemów, których celem jest zarządzanie siecią handlową,  jest podobne przedstawienie różnych rozwiązań, mimo że funkcjonalnie są one bardzo różne. Wielokrotnie o porażce projektu decydują dostępne moduły dodatkowe, które rozbudowują możliwości bazowego systemu. Jeśli dany system takich modułów nie ma, nie ma możliwości, by oprogramowanie retail dostosowało się do wymagań firmy.

Co zrobić, by nie ponieść porażki? Po pierwsze poznaj dostępne funkcjonalności systemu, który usprawnia zarządzanie siecią handlową. Musisz wiedzieć, czy daje on możliwość rozbudowy, jakie posiada moduły bazowe, z jakimi aplikacjami współpracuje etc. Zanim zaczniecie poznawać ofertę różnych producentów, ważne, byście byli świadomi czego możecie oczekiwać.

Problem 2: Brak wystarczającej ilości czasu na wybór oprogramowania

Zarządzanie siecią handlową to proces skomplikowany i złożony, dlatego przy wyborze odpowiedniego oprogramowania wskazana jest współpraca pracowników firmy oraz dostawcy systemu. W tym celu należy stworzyć kompetentny zespół świadomy swojej roli.

Firmy handlowe działają bazując na unikalnym modelu biznesowym i realizują działania w indywidualny sposób. Zapoznanie się ze specyfiką ma fundamentalne znaczenie dla rentowności całego projektu. Dlatego tak ważne jest poświęcenie czasu jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia. Jeśli inne sprawy pochłaniają cały zespół, należy przesunąć wdrożenie na czas, gdy projektowi będzie można się w pełni poświęcić.

Problem 3: Najlepiej wybrać najtańszy system wspierający zarządzanie siecią handlową

System oraz automatyzacja procesów to elementy, które decydują o efektywności firmy, dlatego też na cenę oprogramowania warto patrzeć przez pryzmat wartości, jakie niesie wdrożenie. Wartości stanowią wiedza, doświadczenie i profesjonalizm dostawcy, a także interdyscyplinarność zespołu wdrożeniowego.

Nie warto decydować się na najtańszego dostawcę czy rozwiązanie, ponieważ może to skutkować serią porażek. Wybór powinien być przede wszystkim potwierdzony odpowiednim doświadczeniem, wiedzą i zaufaniem.

Problem 4: Dostawców rozwiązania należy ściśle kontrolować

Według klientów, działania dostawców oprogramowania powinny być kontrolowane. Istnieje bowiem przekonanie, że nieudostępnianie istotnych informacji firmowych redukuje ryzyko utraty kontroli. Jednak należy pamiętać, że ograniczenie dostępu do danych często przynosi złe konsekwencje, a ta strategia generuje wyższe koszty i długoterminowe negatywne skutki.

Aby zminimalizować ryzyko porażki projektu:

  • Powinno się przeanalizować proces zakupu systemu uwzględniając jego transparentność i zaangażowania zarządu w celu kreowania konstruktywnej współpracy z dostawcą i eliminowania niepotrzebnych nieporozumień.
  • Warto jednoznacznie wyznaczyć oczekiwane korzyści wraz z miernikami, a w dalszej kolejności poinformować o nich dostawcę.
  • Inspirować dostawców w obszarze poszukiwania rozwiązań, które umożliwiają lepsze zarządzanie siecią handlową, zwiększenie korzyści biznesowych, poprawę procesów, a także minimalizację kosztów.

Problem 5: Za wybór oprogramowania retail powinien odpowiadać dział IT

Przekazanie odpowiedzialności za wybór systemu do działu IT jest częstym błędem. Ocena rozwiązania wyłącznie pod kątem technologii i jego działania na serwerach nie jest kluczowa.

Dział IT postrzega oczekiwania wobec oprogramowania z punktu widzenia odpowiedniej technologii, obniżając znaczenie procesów biznesowych (choć to właśnie one powinny odgrywać fundamentalną rolę w wyborze rozwiązania). W konsekwencji dział IT prezentuję własną listę życzeń. To, by oprogramowanie było kompatybilne pod względem technologicznym okazuje się istotniejsze niż korzyści biznesowe.

Problem 6: Przykładanie niezwykłej wagi do wersji demonstracyjnej

Istnieje przekonanie, że nie jesteśmy w stanie ocenić książki po okładce. Z tego też powodu klienci wierzą, że zapoznanie się z demo oprogramowania pozwoli im podjąć decyzję. Niestety najczęściej jest to nieprawdziwe i kosztowne założenie.

Wybór oprogramowania, które ma usprawnić zarządzanie siecią handlową bazując na  ustawionych szablonowych ustawieniach może być drogim błędem.

Istnieją liczne czynniki, które warto uwzględnić w trakcie wyboru oprogramowania, ale interfejs wersji demonstracyjnej zdecydowanie nie jest najistotniejszym. Wykorzystanie wersji demo jest jednak powszechną techniką sprzedawców, którzy przekonują klienta, że rozwiązanie idealnie spełnia jego wszystkie oczekiwania.

Na czym zatem powinni skupić się klienci?

Po pierwsze należy skoncentrować się pakiecie funkcjonalności systemu, a także analizie zagrożeń i kosztów wdrożenia. Wygląd i interfejs ma drugorzędne znaczenie. Warto znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jak ocenić projekt i architekturę systemu?
  • Czy oferowana wersja jest wersją najaktualniejszą?
  • Czy oprogramowanie sprawdziło się w firmach o podobnym profilu?
  • Czy system będzie współpracował z innymi rozwiązaniami biznesowymi, którymi dysponuje firma?
  • Czy pracownicy zaakceptują nowy system?
  • Czy narzędzie jest skalowalne?

Problem 7: Brak referencji partnera wdrożeniowego

Nawet gdy wybraliśmy już dostawcę, który odpowiada nam pod względem ceny, oprogramowania, poziomu współpracy, to i tak należałoby skontaktować się z przynajmniej 3 klientami, z którymi wcześniej współpracował wybrany przez nas partner wdrożeniowy.

Podsumowując

Realizacja projektu wdrożeniowego w sieciach handlowych to proces złożony i wymagający, a dodatkowo ma wpływ na funkcjonowanie firmy przez następne 5 do 10 lat. Znajomość 7 błędów, które mogą zwiastować porażkę wdrożenia, może uchronić klientem przed licznymi problemami.

magnifiercrosschevron-downtext-align-right