Konferencja dla biznesu: System ERP i CRM w ekosystemie rozwiązań Microsoft
Biorę udział

Technologie, które zdefiniują przyszłe miejsca pracy w handlu detalicznym

Autor: Daria Widerowska

Badania rynku pracy wielokrotnie wskazywały, że usatysfakcjonowani pracownicy nie są skłonni do poszukiwań nowych miejsc zatrudnienia, a pozytywne nastawienie ma ogromny wpływ na zadowolenie klientów. Mimo to nadal wielu właścicieli sklepów detalicznych nie inwestuje w swój personel. 

Wielu sprzedawców detalicznych od dziesięcioleci zapewnia swoim pracownikom mało atrakcyjne warunki pracy - informuje Harvard Business Review w artykule „Finansowe uzasadnienie dobrej pracy w handlu detalicznym”. Otrzymują oni niewielkie  uprawnienia lub nie dostają ich wcale. Kierownicy sklepów są zbyt zajęci codzienną sprzedażą i nie starcza im czasu, by zająć się rozwojem personelu. To nic dziwnego, że w sklepach detalicznych powszechnie spotykane są problemy w zarządzaniu procesami, sprzedażą, operacjami, a także obsługą klientów. 

Najwyższy czas, aby detaliści skupili się na tym, by praca w handlu stała się bardziej angażująca i satysfakcjonująca - tak, aby zatrzymać wartościowych pracowników i zapewnić swoim klientom lepsze doświadczenia zakupowe. 

Rozwiązaniem może stać się technologia. Oto trzy rodzaje technologii, które w nadchodzących latach odmienią miejsca pracy w handlu detalicznym, a które warto wdrożyć już dziś, by podnieść zaangażowanie i satysfakcję z pracy personelu. 

1.    Chmura obliczeniowa w retail 

Chmura jest jednym z nielicznych zwycięzców kryzysu COVID-19. W ostatnim raporcie KPMG, aż 56% z 900 kierowników ds. technologii, z którymi przeprowadzono wywiady, stwierdziło, że pandemia sprawiła, że migracja do chmury stała się „absolutną koniecznością”. 

Przeniesienie działalności do chmury ma kilka zalet, a jedną z nich jest możliwość wdrożenia bardziej elastycznej organizacji pracy oraz pracy zdalnej. 

Handel detaliczny, a w szczególności sprzedaż wielokanałowa, opiera się na danych. Dzisiaj, aby analizować dane, nie trzeba przebywać na hali i przeglądać arkuszy statystyk - mówi Carsten Wulff, wiceprezes LS  Retail - Jeśli korzystasz z rozwiązania do zarządzania handlem detalicznym, opartym na chmurze, otrzymujesz ujednolicony obraz swoich klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. Możesz wykorzystać te dane do zaprojektowania spersonalizowanych promocji lub komunikacji, które zaangażują konsumentów, gwarantując wyjątkowe doświadczenia zakupowe”.  

Praca zdalna staje się silnie rozwijającym się trendem. Coraz więcej firm planuje zatrudniać pracowników w domu, przez co najmniej kilka dni w tygodniu Niezwykle ważne staje się posiadanie technologii, która wspiera współpracę oraz bezpieczne.  

„Chmura obliczeniowa w znaczącym stopniu wspiera strategię omnichannel – łącząc sprzedaż stacjonarną i internetową. Dostęp do tych samych danych, tego samego asortymentu i tej samej jakości komunikatów z dowolnego miejsca, zapewnia najwyższe standardy dla klientów, ale i dla personelu” – mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro

2.    Unifikacja handlu 

Handel zunifikowany łączy w sobie wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia działalności detalicznej - zaplecze, finanse, sprzedaż, CRM, e-commerce, zarządzanie zapasami - w ramach jednej platformy. Dla pracowników handlu, praca z jednym oprogramowaniem zamiast wielu rozwiązań niezintegrowanych oznacza mniej ręcznych i powtarzalnych zadań, mniejsze ryzyko błędów, mniej marnowanego czasu i wyższą wydajność. 

Dzięki spójnemu oprogramowaniu pracownicy mają również wgląd w każdy aspekt działalności, od zapasów i towarów po ceny, punkty sprzedaży, raportowanie i tak dalej. W ten sposób są w stanie odpowiedzieć na każde zapytanie klienta.  

Czy klient chce porównać produkt z podobnym, który widział w innym sklepie? Twoi pracownicy mogą poszukać towaru w punktach sprzedaży i porównywać je, sprawdzając, jakie warianty są dostępne w każdym ze sklepów i w magazynach w całej sieci handlowej, a jeśli już wybiorą idealny produkt, to mogą go zarezerwować lub zamówić z dostawą. 

Jeśli połączysz funkcjonalności jednolitego oprogramowania dla handlu z szansami, jakie daje chmura obliczeniowa, to otrzymasz szereg nowych możliwości, które do tej pory nie były dostępne, takich jak zdalny dostęp do wszystkich kluczowych informacji potrzebnych pracownikom, zarządzanie zadaniami związanymi z zapasami, sprawne doradztwo klientom, przeglądania sprzedaży w czasie rzeczywistym i analizowania trendów oraz wiele więcej. A to wszystko w czasie rzeczywistym. 

"Możliwość reagowania w czasie rzeczywistym jest niezwykle ważna także w aspekcie marketingowym – mówi Daria Widerowska – W cyfrowym świecie należy być w tym czasie i punkcie ścieżki zakupowej, w którym aktualnie znajduje się klient, dostarczając mu niezbędnych informacji przybliżających go do realizacji zakupu". 

3.    Inteligentna analityka w handlu detalicznym 

Narzędzia analityczne oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc sprzedawcom detalicznym przekształcić dane zebrane z wielu kanałów w praktyczny wgląd w firmę, jej klientów oraz ich obecne i przyszłe potrzeby, oraz pragnienia. 

Siła narzędzi analitycznych polega na ich zdolności do analizy dużych ilości danych oraz dostrzegania wzorców i trendów, których nie można dostrzec gołym okiem. Dzięki tego typu rozwiązaniom, pracownicy zajmujący się marketingiem i merchandisingiem mogą zrozumieć, kiedy i jak ich klienci robią zakupy w każdym kanale oraz jakie produkty i ekspozycje przyciągają ich uwagę. Dodatkowo, mogą wykorzystać te spostrzeżenia, aby dostosować asortyment oraz wybrać najbardziej odpowiednie strategie marketingowe. Dla menedżerów ds. zaopatrzenia, oprogramowanie do planowania popytu bazujące na sztucznej inteligencji niesie ogromne korzyści. Upraszcza ich pracę, pomagając zmniejszyć niepewność i ryzyko, a także komplikacje wynikające z niedoszacowanych obliczeń. 

Udostępnij pracownikom narzędzia, dzięki którym zapewnią najlepszej jakości obsługę klientom 

Pracownicy są ambasadorami Twojej marki. Jeśli są zadowoleni, spełnieni w pracy, będą realizować swoje zadania z entuzjazmem i osobistym zaangażowaniem. Oczywistością jest, że aby zbudować pozytywną kulturę pracy, potrzebujesz czegoś więcej niż zaawansowana technologia. Kiedy już zapewnisz podstawy (przejrzysta komunikacja na wszystkich poziomach czy równowaga między życiem zawodowym a prywatnym), odpowiednia technologia dla retail pomoże Ci ożywić tę kulturę i ją utrzymać, zapewniając ludziom odpowiednie narzędzia. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak chmura, narzędzia wspierające handel detaliczny i sztuczna inteligencja mogą przekształcić Twoje miejsce pracy oraz zapewnić lepsze doświadczenia z pracy i zakupów, skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów. 

 

magnifiercrosschevron-downtext-align-right