Sezon zakupów przedświątecznych - jak sklepy detaliczne mogą się do niego przygotować?

Autor: Karolina Pierzchała

Zakupy online z roku na rok stają się coraz bardziej powszechnym trendem. Ostatnie miesiące, stojące pod znakiem pandemii COVID-19, dodatkowo zwiększyły popularność sprzedaży internetowej. Dla sklepów detalicznych nadchodzi obecnie jeden z najbardziej gorących miesięcy w roku, który stanowi dobry moment na przyjrzenie się globalnym statystykom. Te natomiast wyraźnie wskazują na zmianę nawyków konsumentów, którzy to coraz chętniej korzystać będą ze sklepów online zamiast decydować się na zakupy stacjonarne - co wynika z badań takich firm konsultingowych, jak Deloitte czy Forrester.

Rok 2020 silnie wpłynął na dynamikę zmian w tym zakresie. Portal PYMNTS specjalizujący się w monitorowaniu postaw oraz zachowań klientów zauważył, że w marcu tego roku jedynie 12% konsumentów miało w planach porzucenie wizyt w stacjonarnych sklepach detalicznych na rzecz zakupów online. Od tamtej pory statystyka wzrosła aż do 42%.

Statystyki firmy Deloitte podkreślają także kilka innych istotnych zmian - w tym duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi oraz rozwiązaniami online. Co więcej, już dwóch na trzech konsumentów ma zamiar przeznaczyć aż 72% budżetu gwiazdkowego na zakupy w internecie, pozostawiając zdecydowanie mniejszy odsetek na sklepy stacjonarne.

W jaki sposób sklepy detaliczne mogą zyskać na tej dość nagłej zmianie nawyków? Przedstawiamy cztery prognozy na temat nadchodzącego okresu świątecznego wraz z praktycznymi wskazówkami!

1. Inwestuj w cyfrowe możliwości sklepów detalicznych

Zgodnie z założeniami Deloitte, w 2020 sprzedaż e-commerce powinna odnotować wzrost z 25% do 35% porównując z rokiem poprzednim.

Co należy zrobić, aby zyskać na takiej sytuacji?

  • Postaraj się zdobywać klientów i zwiększać ilość wizyt w swoim sklepie online za pomocą marketingu mix. Wdrażaj takie rozwiązania, jak kampanie e-mail marketingowe, współpraca z influencerami, promocje flash oraz oferty personalizowane i przetestuj, co sprawdza się dla ciebie najlepiej. Korzystaj też aktywnie z social mediów.
  • Uwzględnij możliwy wzrost odwiedzin w swoim sklepie internetowym w czasie całego sezonu zakupowego. Upewnij się, że twoja strona gwarantuje szybkość odpowiedzi niezależnie od natężenia ruchu, by nie stracić użytkowników, którzy już na nią trafili.
  • Skorzystaj z takich narzędzi, jak wirtualne przymierzalnie, renderowanie produktów 3D czy umieszczanie wirtualnych przedmiotów w świecie rzeczywistym. Rozwiązania Rozszerzonej rzeczywistości i Rzeczywistości wirtualnej stwarzają wiele nowych możliwości, jeżeli chodzi o wpływ na decyzje zakupowe klientów, np. za sprawą rekomendacji.

2. Zdecyduj się na promocyjną ofertę świąteczną wcześniej niż zwykle

Jak wykazały badania Coresight Research, jedna trzecia konsumentów planuje rozpocząć tegoroczne zakupy świąteczne szybciej niż zazwyczaj. W związku z tym, w wielu sklepach detalicznych można było zaobserwować wczesne pojawienie się promocji gwiazdkowych.

Za przykład posłużyć mogą takie marki, jaki Target i Walmart, które przedstawiły swoją ofertę świąteczną już przed znanymi wyprzedażami w ramach październikowego Amazon Prime Day, czy też akcja "Kupuj bezpiecznie, rób zakupy wcześniej" zorganizowana przez National Retail Federation. Druga z wymienionych inicjatyw powstała z myślą o uniknięciu tłumów klientów w sklepach oraz nagłego wzrostu zamówień online, które mogłyby zakłócić organizację dostaw.

W związku z sytuacją epidemiologiczną, eventy tematyczne na terenie sklepów nie będą miały raczej okazji się odbyć. Istnieją jednak inne sposoby, dzięki którym sprzedawcy mogą zachęcić konsumentów do wczesnego wskoczenia w wir zakupowy. Jakie?

  • Promocje przewidziane jedynie na okres listopada, uwzględniające specjalne oferty wysyłki.
  • Zmiana wyglądu stron internetowych pod kątem personalizacji i dostosowania do świątecznego nastroju.
  • Wysyłka spersonalizowanych ofert do klientów z wykorzystaniem maili i social mediów.
  • Spersonalizowane rekomendacje oparte na historiach zakupowych w Twoim sklepie online.

3. Zamień usługi na drobne prezenty

Choć prezenty darowane w postaci przeżyć, takie jak wieczory z degustacją win, zabiegi relaksacyjne czy bilety na spektakle były w ostatnich latach coraz bardziej powszechnym trendem, obecnie ulega to zmianie. Zaglądając w statystyki Coresight Research, możemy przekonać się, że w bieżącym roku aż 7 na 10 konsumentów preferuje przeznaczyć budżet nie na usługi, a na artykuły. Największą popularnością cieszą się produkty z takich kategorii, jak domowe dekoracje, akcesoria biurowe, domowe urządzenia do ćwiczeń czy też stroje wypoczynkowe.

4. Zapewnij klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe w sklepie detalicznym

Obecne czasy wymagają od sprzedawców zmiany tradycyjnego podejścia do obsługi klientów, by zagwarantować im nie tylko jak największą wygodę, ale też bezpieczeństwo. Badania Ipsos Retail Tracking pokazują, że ponad połowa (53%) konsumentów zdecyduje się na zakupy w tych sklepach detalicznych, w których możliwa będzie realizacja płatności zbliżeniowej. Warto zatem zastanowić się nad paroma kwestiami:

  • Transakcje gotówkowe tracą na popularności na rzecz płatności zbliżeniowych - te natomiast w łatwy sposób dodać można do POS. Wprowadź aktualizacje do użytkowanych systemów, by móc obsługiwać karty typu "tap and go", a także mobilne portfele (Apple Pay czy też Alipay).
  • Komfortowi i bezpieczeństwu klientów sprzyjają kasy samoobsługowe, z którymi uniknąć można długich kolejek.
  • Skorzystaj z systemu dostawy nie tylko w przypadku zakupów online, ale wyjdź z taką propozycją również do osób w sklepie stacjonarnym. Klienci nie będą musieli nosić zakupów, wygodnie otrzymując je do domu.
  • Zaproponuj swoim klientom, kupującym online, opcję wygodnego odbioru. Niech mają oni możliwość zdecydowania się na jeden z kilku różnych wariantów - bezpośrednio z konkretnego stanowiska w sklepie stacjonarnym; na parkingu, podjeżdżając autem czy też w inny sposób, z zachowaniem szybkości całego procesu i zasad bezpieczeństwa.
  • Rozważ zmianę godzin pracy sklepu stacjonarnego. Dobrym pomysłem może być wprowadzenie dłuższych godzin zakupów lub też godzin dedykowanych dla konkretnych grup, które obecnie w szczególny sposób mogą obawiać się o swoje zdrowie.

„Pandemia COVID-19 w znaczącym stopniu wpłynęła na działalność sklepów detalicznych, zarówno w aspekcie operacyjnym, sprzedażowym, jak i marketingowym. Jest to niezwykle trudny okres, który wymaga od detalistów elastyczności, otwartości na nowe możliwości, formy działań, a także wykorzystania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych – mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro – Nowoczesna technologia, rozwiązania dla retail takie jak LS Retail pozwalają wprowadzić po pierwsze narzędzia pozwalające na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sklepach stacjonarnych, ścisłą ich integrację ze sklepami internetowymi oraz zapewniają swoim klientom funkcjonalności, których oczekuje” – dodaje.

Nadchodzący okres świąteczny zdecydowanie będzie się różnić od tych ubiegłorocznych. Mimo, że zmiany nastąpiły dość nagle, mogą one zapisać się na dłużej w świadomości konsumentów, zmieniając ich nawyki na następne lata. Sklepy detaliczne powinny wziąć ten fakt pod rozwagę i starać się jak najlepiej zaadaptować do odmiennej rzeczywistości zakupowej, w której na pierwszy plan wysunięte są transakcje online i płatności bezgotówkowe.

Kalkulator systemu ERP

Oblicz cenę wdrożenia systemu LS Retail


    Ile kosztuje system sprzedażowy?
    Wypełnij kalkulator i poznaj cenę! 
    Oblicz

    Kalkulator systemu ERP

    Oblicz cenę wdrożenia systemu LS Retail


      magnifiercrosschevron-downchevron-righttext-align-right