Zakupy online z roku na rok stają się coraz bardziej powszechnym trendem. Ostatnie miesiące, stojące pod znakiem pandemii COVID-19, dodatkowo zwiększyły popularność sprzedaży internetowej. Dla sklepów detalicznych nadchodzi obecnie jeden z najbardziej gorących miesięcy w roku, który stanowi dobry moment na przyjrzenie się globalnym statystykom. Te natomiast wyraźnie wskazują na zmianę nawyków konsumentów, którzy to coraz chętniej korzystać będą ze sklepów online zamiast decydować się na zakupy stacjonarne - co wynika z badań takich firm konsultingowych, jak Deloitte czy Forrester.
Rok 2020 silnie wpłynął na dynamikę zmian w tym zakresie. Portal PYMNTS specjalizujący się w monitorowaniu postaw oraz zachowań klientów zauważył, że w marcu tego roku jedynie 12% konsumentów miało w planach porzucenie wizyt w stacjonarnych sklepach detalicznych na rzecz zakupów online. Od tamtej pory statystyka wzrosła aż do 42%.
Statystyki firmy Deloitte podkreślają także kilka innych istotnych zmian - w tym duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi oraz rozwiązaniami online. Co więcej, już dwóch na trzech konsumentów ma zamiar przeznaczyć aż 72% budżetu gwiazdkowego na zakupy w internecie, pozostawiając zdecydowanie mniejszy odsetek na sklepy stacjonarne.
W jaki sposób sklepy detaliczne mogą zyskać na tej dość nagłej zmianie nawyków? Przedstawiamy cztery prognozy na temat nadchodzącego okresu świątecznego wraz z praktycznymi wskazówkami!
Zgodnie z założeniami Deloitte, w 2020 sprzedaż e-commerce powinna odnotować wzrost z 25% do 35% porównując z rokiem poprzednim.
Co należy zrobić, aby zyskać na takiej sytuacji?
Jak wykazały badania Coresight Research, jedna trzecia konsumentów planuje rozpocząć tegoroczne zakupy świąteczne szybciej niż zazwyczaj. W związku z tym, w wielu sklepach detalicznych można było zaobserwować wczesne pojawienie się promocji gwiazdkowych.
Za przykład posłużyć mogą takie marki, jaki Target i Walmart, które przedstawiły swoją ofertę świąteczną już przed znanymi wyprzedażami w ramach październikowego Amazon Prime Day, czy też akcja "Kupuj bezpiecznie, rób zakupy wcześniej" zorganizowana przez National Retail Federation. Druga z wymienionych inicjatyw powstała z myślą o uniknięciu tłumów klientów w sklepach oraz nagłego wzrostu zamówień online, które mogłyby zakłócić organizację dostaw.
W związku z sytuacją epidemiologiczną, eventy tematyczne na terenie sklepów nie będą miały raczej okazji się odbyć. Istnieją jednak inne sposoby, dzięki którym sprzedawcy mogą zachęcić konsumentów do wczesnego wskoczenia w wir zakupowy. Jakie?
Choć prezenty darowane w postaci przeżyć, takie jak wieczory z degustacją win, zabiegi relaksacyjne czy bilety na spektakle były w ostatnich latach coraz bardziej powszechnym trendem, obecnie ulega to zmianie. Zaglądając w statystyki Coresight Research, możemy przekonać się, że w bieżącym roku aż 7 na 10 konsumentów preferuje przeznaczyć budżet nie na usługi, a na artykuły. Największą popularnością cieszą się produkty z takich kategorii, jak domowe dekoracje, akcesoria biurowe, domowe urządzenia do ćwiczeń czy też stroje wypoczynkowe.
Obecne czasy wymagają od sprzedawców zmiany tradycyjnego podejścia do obsługi klientów, by zagwarantować im nie tylko jak największą wygodę, ale też bezpieczeństwo. Badania Ipsos Retail Tracking pokazują, że ponad połowa (53%) konsumentów zdecyduje się na zakupy w tych sklepach detalicznych, w których możliwa będzie realizacja płatności zbliżeniowej. Warto zatem zastanowić się nad paroma kwestiami:
„Pandemia COVID-19 w znaczącym stopniu wpłynęła na działalność sklepów detalicznych, zarówno w aspekcie operacyjnym, sprzedażowym, jak i marketingowym. Jest to niezwykle trudny okres, który wymaga od detalistów elastyczności, otwartości na nowe możliwości, formy działań, a także wykorzystania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych – mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro – Nowoczesna technologia, rozwiązania dla retail takie jak LS Retail pozwalają wprowadzić po pierwsze narzędzia pozwalające na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sklepach stacjonarnych, ścisłą ich integrację ze sklepami internetowymi oraz zapewniają swoim klientom funkcjonalności, których oczekuje” – dodaje.
Nadchodzący okres świąteczny zdecydowanie będzie się różnić od tych ubiegłorocznych. Mimo, że zmiany nastąpiły dość nagle, mogą one zapisać się na dłużej w świadomości konsumentów, zmieniając ich nawyki na następne lata. Sklepy detaliczne powinny wziąć ten fakt pod rozwagę i starać się jak najlepiej zaadaptować do odmiennej rzeczywistości zakupowej, w której na pierwszy plan wysunięte są transakcje online i płatności bezgotówkowe.