Konferencja dla biznesu: System ERP i CRM w ekosystemie rozwiązań Microsoft
Biorę udział

Handel detaliczny: Nowy wymiar zakupów w erze cyfrowej transformacji (część 1)

Autor: Daria Widerowska

Pojawienie się przełomowych i nowatorskich technologii zainicjowało ogromne zmiany w branży handlu detalicznego.

Zmiany te stanowią nie tylko szansę, ale i wyzwania dla przedsiębiorców stojących przed koniecznością wpasowania się w krajobraz sprzedaży detalicznej poddawany ciągłym przeobrażeniom. Wpływa na handel detaliczny, ma globalny rynek e-commerce, warty 2,3 bilionów dolarów, a także rosnąca liczba świadomych i wymagających konsumentów mających na wyciągnięcie ręki największe na świecie - wirtualne centrum handlowe.

"Szybki rozwój technologii, pojawienie się coraz to nowszych rozwiązań, sprawia wielu firmom problemy. Aby móc się odnaleźć i skutecznie konkurować w nowej rzeczywistości, przedsiębiorcy branży detalicznej muszą sięgnąć po inteligentne narzędzia cyfrowe - mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro - Już od kilku lat, wśród najpopularniejszych trendów dla biznesu, wymienia się chatboty, które bazując na sztucznej inteligencji. Chatboty mogą spełniać różne funkcje takie jak generowania leadów, konkursowe, informacyjne, rezerwacyjne, obsługi klienta czy sprzedażowe" - podsumowuje.

Technologie cyfrowe stanowią swoiste spoiwo łączące i integrujące wygodę, łatwość użytkowania i dostosowywania oraz automatyzację wszystkich obszarów działalności handlowej - od obsługi procesów, zarządzania efektywnością pracowników do działań zorientowanych na budowanie pozytywnych doświadczeń klientów i dostarczanie wyjątkowych produktów i usług.

W artykule omawiamy szanse i możliwości, jakie niesie ze sobą transformacja cyfrowa. Przedstawiono tu również korzyści, jakie odniesie handel detaliczny, które płyną ze współpracy z Microsoft Dynamics - do najważniejszych można zaliczyć wsparcie sprzedawców detalicznych w przeprojektowaniu procesów biznesowych oraz umożliwienie efektywnego i stabilnego prosperowania na niezwykle konkurencyjnym rynku.

Handel detaliczny i czynniki wymuszające zmiany

Sprzedawcy detaliczni stoją obecnie przed niezliczoną liczbą wyzwań. Przełomowe zmiany, takie jak dynamiczny wzrost popularności zakupów mobilnych i online, zmusiły detalistów, konkurujących na globalnym rynku omnichannel, do zaciekłej walki o portfele oraz zaufanie i lojalność klientów.

Konieczność transformacji cyfrowej pojawiła się także w sektorze sprzedaży detalicznej w USA, charakteryzującym się przesyceniem sklepami i placówkami handlowymi powstałymi przed nadejściem ery platformy Amazon. Znaczenie tradycyjnych sklepów maleje. Niezbędne jest więc opracowanie nowych modeli biznesowych, które umożliwią generowanie przychodów.

"W obecnych czasach mamy do czynienia z powstawaniem niezliczonej liczby modeli biznesowych. Zmienia się rynek, klienci, ich oczekiwania - mówi Daria Widerowska - Szybki rozwój nowoczesnych technologii oraz pojawianie się innowacji, przy jednoczesnym upadku wielu branż, wymusiły na przedsiębiorstwach tworzenie nowych modeli, które lepiej odpowiadają potrzebom współczesnego rynku" - dodaje.

Głównym katalizatorem zmian są ewoluujące preferencje i zachowania klientów. Dla współczesnego konsumenta, pragnącego natychmiastowej gratyfikacji, smartfony stały się nieodzownym elementem codzienności - kluczem otwierającym drzwi do nowych możliwości. Narzędziem, z którym budują relacje, pracują, robią zakupy, płacą rachunki, rezerwują hotel i dzielą się zdjęciami z wakacji.

W rezultacie, zmianom ulegają także bodźce zewnętrzne motywujące klienta do zakupu. Konsumenci, zasypywani ogromną ilością reklam i komunikatów marketingowych, które coraz bardziej tracą na znaczeniu, coraz częściej polegają na opiniach innych klientów, rówieśników z portali społecznościowych oraz influencerów prowadzących własne kanały YouTube zawierające rekomendacje produktowe.

Coraz częściej zdarza się też, że kupujący chcą inwestować w przeżycia i doświadczenia (wizyty w ośrodkach spa czy restauracjach), a nie przedmioty, co rodzi nowe wyzwania dla sprzedawców.

Niezależnie od kanału sprzedaży i urządzenia, na którym robią zakupy, klienci oczekują bezproblemowej obsługi oraz wyselekcjonowanej i unikatowej oferty, będącej odzwierciedleniem ich potrzeb i preferencji. Według raportu Accenture, „klienci oczekują oferty, poziomu obsługi i wrażeń zakupowych dostosowanych do ich potrzeb, niezależnie od tego, czy są zaangażowani w proces zakupu fizycznie, wirtualnie czy emocjonalnie”.

W nowych, zmieniających się realiach sprzedażowych, w których dostarczanie klientom unikatowych doświadczeń i usług we wszystkich kanałach sprzedaży ma pierwszorzędne znaczenie, handel detaliczny stawia się coraz wyższe wymagania. Pomija się jednak fakt, że nie wszyscy detaliści mają odpowiednie narzędzia, technologię i wiedzę, aby je móc je spełnić.

Handel detaliczny w nowym wymiarze: cztery fundamenty cyfrowej transformacji decydujące o jej powodzeniu

Mierząc się z nowymi oczekiwaniami, wielu sprzedawców uświadamia sobie, że wykorzystywane do tej pory wieloletnie praktyki biznesowe wspierające zwiększanie przychodów i budowanie lojalnych relacji z klientami, nie są gwarantem powodzenia. Aby utrzymywać przewagę konkurencyjną na dynamicznie ewoluującym rynku, przedsiębiorstwa muszą przedefiniować realizowane procesy biznesowe i standardy obsługi klienta oraz poszukać nowych sposobów korzystania z innowacyjnych technologii.

Razem z ekspertami Microsoft Dynamics, przedsiębiorcy z sektora sprzedaży detalicznej pracują nad optymalnym wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi, które pozwolą odkryć nowe możliwości rozwoju w oparciu o cztery fundamenty cyfrowej transformacji.

Zaangażowanie klientów w tworzenie spersonalizowanych doświadczeń, kształtujących ich zachowania podczas zakupów

W budowaniu zaufania i zaangażowania konsumentów, niezbędna jest umiejętność rozpoznawania ich potrzeb i pragnień, niezależnie od miejsca, w którym w danym momencie się znajdują. Priorytetowe znaczenie ma także dostarczanie spersonalizowanych treści marketingowych, dostosowanej oferty produktów oraz wyjątkowego poziomu usług, przy pomocy nowatorskich technologii, takich jak czujniki i nadajniki typu beacon i wielokanałowa analityka.

Detaliści nie mogą zapominać również o tym, jak ważna jest identyfikacja klientów „wielokanałowych” oraz spójna komunikacja we wszystkich, cyfrowych i fizycznych, punktach kontaktów sprzedawcy z kupującym.

Wyposażenie sprzedawców w narzędzia umożliwiające dostarczanie wyjątkowych produktów i usług na każdym etapie ścieżki zakupu

Przedsiębiorstwa handlowe powinny dbać o zapewnienie sprzedawcom innowacyjnych technologii usprawniających zarządzanie zapasami magazynowymi i zaawansowane analizy łańcucha dostaw. Nowatorskie narzędzia pozwolą im na bieżąco elastycznie dostosowywać strategie sprzedażowe do aktualnych preferencji i potrzeb klientów.

W codziennej pracy handlowca nieodzownym elementem są także rozwiązania mobilne wspierające obsługę klienta w sklepie. Rozwiązania umożliwiające automatyzację i optymalizację rutynowych zadań, takich jak zaopatrzenie półek sklepowych, wyszukiwanie konkretnego towaru dla kupującego czy aranżowanie ekspozycji.

Optymalizacja operacji umożliwiająca tworzenie elastycznej organizacji, zdolnej do szybkiego reagowania i adaptacji

W optymalizacji codziennych operacji, sprzedawców detalicznych wspierają platformy technologiczne pozwalające gromadzić i przetwarzać ogromne zbiory danych. Analizie poddawane są ślady fizyczne i cyfrowe pozostawiane przez kupujących w kanałach sprzedażowych, a także czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, pora roku i dnia. Na ich podstawie, można tworzyć prognozy zapotrzebowania oraz planować skuteczne działania ukierunkowane na poprawę obsługi klienta.

W usprawnianiu procesów cyfrowego rozwoju firmy, warto korzystać jednak z ujednoliconej platformy handlowej, która zapewni klientom wielokanałowym sprawną, spójną i bezproblemową realizację zakupu, niezależnie od wybranego kanału sprzedaży.

Handel detaliczny a transformacja produktów

Cyfrowa rewolucja to nie tylko wprowadzenie innowacyjnych technologii i unowocześnienie procesów, ale także transformacja produktów. Przedsiębiorstwa handlowe stoją przed koniecznością uatrakcyjnienia i przekształcenia oferty produktowej, wzbogacając ją o spersonalizowane, szybkie w realizacji usługi dostępne na żądanie, począwszy od produktów drukowanych w technologii 3D do projektów kuchni generowanych przy pomocy rzeczywistości mieszanej.

Głównym zamysłem wspomnianych działań jest wzbudzenie zachwytu i ekscytacji klienta, a także realizacja niespełnionych potrzeb kupujących poprzez świadczenie wyjątkowych usług, przy wsparciu innowacyjnych rozwiązań technologicznych dedykowanych branży sprzedaży detalicznej.

W przypadku przedsiębiorstw handlowych, potencjalny zwrot z inwestycji, będący wynikiem przeprowadzenia transformacji cyfrowej, jest znaczny.

W porównaniu z firmami, które nie zdecydowały się na wdrożenie innowacji i nie korzystają z zaawansowanej analityki danych, detaliści mogą uzyskiwać około 94 mld USD dodatkowych przychodów. Kluczowe obszary generujące potencjalnie największe obroty to działania podnoszące wydajność pracowników (41 mld US), usprawnienia operacyjne (29 mld USD), innowacje produktowe (15 mld USD) oraz poprawa jakości obsługi klienta (9 mld USD).

LS Central rozwiązaniem dla handlu detalicznego

LS Retail jako dostawca kompleksowych rozwiązań dla branży sprzedaży detalicznej, które zostały zaprojektowane w oparciu o Dynamics 365 Business Central i jego wcześniejszą wersję - Microsoft Dynamics NAV.

LS Central to kompleksowy system zarządzania sprzedażą detaliczną, który zapewnia detalistom pełną kontrolę nad procesami biznesowymi oraz dostęp w czasie rzeczywistym do cennych danych i narzędzi analitycznych.

Obejmuje wszystkie procesy realizowane w firmie, od księgowości, raportowania i merchandisingu po operacje sklepowe i POS, oferując użytkownikom pełen zakres funkcji spełniających potrzeby najbardziej wymagającego środowiska.

Korzyści ze zintegrowanego systemu do obsługi firm detalicznych:

  • Zarządzanie siecią detaliczną jest trudne - a staje się znacznie trudniejsze, gdy istnieje zbyt wiele programów IT, aby poradzić sobie z różnymi aspektami działalności. Różne rozwiązania często nie potrafią prawidłowo się komunikować, co powoduje tworzenie niespójnych danych, stratę czasu i niekontrolowane koszty.
  • LS Central eliminuje potrzebę budowania i utrzymywania wielu aplikacji oraz kosztownych interfejsów. Detaliści mogą utrzymywać całą swoją działalność w jednej scentralizowanej bazie danych oraz kontrolować wszystkie swoje lokalizacje i kanały sprzedaży z centrali.

W kolejnej części zostaną omówione cztery filary cyfrowej transformacji oraz narzędzia Microsoft, które pozwalają na nowo definiować sprzedaż detaliczną. Na przykładzie liderów branży przedstawimy, w jaki sposób innowacyjne technologie mogą pomóc twojej organizacji uzyskać znaczące wyniki.

magnifiercrosschevron-downtext-align-right